Szkoła jest dla nas czymś oczywistym – kiedy dziecko osiąga odpowiedni wiek, zaczyna podlegać obowiązkowi szkolnemu i wyruszać codziennie, z mniej lub bardziej ciężkim tornistrem, do szkoły. I robi to przez kolejne kilkanaście lat, zmieniając placówki na coraz bardziej "dorosłe". Dlatego trudno nam wyobrazić sobie świat bez szkoły.
A może właśnie to powinniśmy dziś zrobić? Książka "Selekcje" stawia pytania o to, czego uczy nas szkoła? Czy poza tabliczką mnożenia nie wpaja w nas uległości, bierności, posłuszeństwa, rywalizacji i pracy pod przymusem? Bo choć wierzymy, że szkoła rozwija w dzieciach zaradność, niweluje nierówności społeczne i przyczynia się do postępu świata, to jest to mit, a szkoła działa zupełnie odwrotnie!
To właśnie szkoła sprawia, że ludzie są nieszczęśliwi, prowadząc społeczną selekcję i już kilkulatków dzieląc na lepszych i słabszych. To ona czyni świat coraz gorszym miejscem do życia i to również przez nią najczęściej zapominamy, kim jesteśmy, przestajemy być sobą.
XIX-wieczna szkoła została stworzona w konkretnym czasie i dla realizowania określonych celów, jednak w tych samych ramach szkoły funkcjonują do dziś. Lecz teraz, w dobie nauki zdalnej – bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – potrzebujemy zupełnie innego myślenia o edukacji i jej roli w naszym życiu, zrozumienia, jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwa i świat.
"Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwa i świat" to próba odpowiedzenia na pytanie, jak uratować współczesne dzieci i zrobić wszystko, by szkoła nie zabiła w nich kreatywności, głodu poznawania świata i marzeń. Dzięki tej pozycji możemy się zastanowić, jak konkretna wiedza może sprawić, by dzisiejsze dzieci nie powielały schematów, znanych nam z czasów naszej edukacji i wyrosły na osoby wolne od stresu, spowodowanego niewłaściwym sposobem nauczania.
Opublikowana przez wydawnictwo Znak książka "Selekcje" to pozycja, którą powinien przeczytać każdy nauczyciel, rodzic i wszyscy decydenci, którym zależy na uwspółcześnieniu szkoły i dostosowaniu jej do wymogów dzisiejszego świata.
Mikołaj Marcela jest autorem kilku książek, dotyczących nowoczesnego sposobu edukacji. Dzięki swojemu doświadczeniu jako nauczyciela akademickiego, ma wiedzę dotyczącą szkolnictwa niejako od podszewki i widzi niedociągnięcia i błędy we współczesnej edukacji. Marcela prowadzi też zajęcia i warsztaty z teorii fabuły, pisania artystycznego. Jest też pisarzem, autorem tekstów piosenek, współautorem i współkoordynatorem kierunku sztuka pisania na Uniwersytecie Śląskim.