Analiza i synteza wzrokowa to odbieranie materiału obrazkowego za pomocą zmysłu wzroku oraz umiejętność wyciągania wniosków z tych obserwacji. Dobrze działająca analiza i synteza wzrokowa jest fundamentalnym warunkiem do tego, by nauka czytania i pisania przebiegała bez zakłóceń. Z tego też powodu warto wykonywać z dzieckiem różne ćwiczenia z tego zakresu. Z pomocą przychodzi publikacja „Analiza i synteza wzrokowa”, która ukazała się nakładem wydawnictwa WiR. Jej autorki - Marta Korendo, Elżbieta Ławczys i Agnieszka Fabisiak - Majcher - są cenionymi logopedkami z dużym doświadczeniem. Marta Korendo jest filologiem polskim, logopedą i neurologopedą, profesorem krakowskiego Uniwersytetu Pedagogicznego. Elżbieta Ławczys jest doktorem językoznawstwa, logopedą i nauczycielem języka polskiego jako obcego, natomiast Agnieszka Fabisiak - Majcher to logopeda, surdopedagog i certyfikowany Terapeuta Manualnego Torowania Głosek. Wiedza i bogate doświadczenie wszystkich autorek zaowocowało powstaniem niezwykłej publikacji.
Ćwiczenia zaprezentowane w tej książce są przeznaczone są zarówno dla dzieci prawidłowo rozwijających się, jak i dyslektycznych, autystycznych oraz upośledzonych. Publikacja jest również nieocenioną pomocą terapeutyczną.
Zestaw zawiera zadania dla różnych grup wiekowych - od trzeciego roku życia do wieku wczesnoszkolnego.
Dzieci chętnie wykonują tego rodzaju ćwiczenia zwłaszcza jeśli są one wykonywane w towarzystwie życzliwych opiekunów. W bezpiecznej atmosferze taka wspólna aktywność będzie przyjemnością i przyniesie z pewnością wiele korzyści. Ćwiczenia mogą być naprawdę dobrą zabawą, zwłaszcza jeśli są podane w atrakcyjnej formie.
Wspieranie dziecka w wykonywaniu tego typu zadań może być również wartościowym sposobem wspólnego spędzania wolnego czasu. Prawidłowe spostrzeganie i analizowanie przestrzeni oraz elementów graficznych sprawia, że dziecko będzie
również właściwie rozpoznawać i odwzorowywać litery. Skoro zadania związane z analizą i syntezą wzrokową są i przyjemne i pożyteczne, to dlaczego nie wesprzeć młodego człowieka w taki sposób? Wówczas nauka z pewnością nie będzie budziła lęku czy oporu.