Myślenie przyczynowo-skutkowe jest jedną z najważniejszych umiejętności, których dziecko uczy się w okolicach 3 roku życia. To zdolność, która pomaga przewidywanie konsekwencji wydarzeń i działań oraz planowanie. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego warunkuje zdolność przewidywania konsekwencji własnych działań, usprawnia jednocześnie umiejętność skutecznego planowania i unikania błędów w codziennym postępowaniu.
"Stymulacja i terapia. Myślenie przyczynowo skutkowe" to zestaw obrazkowy, służący pomocą w rozwijaniu u dzieci umiejętności rozumienia tego, co było najpierw, co potem, co było przyczyną, a co jest skutkiem, oraz linearnego porządkowania bodźców.
Dzięki obszernemu materiałowi obrazkowemu, zawartemu w zestawie "Stymulacja i terapia. Myślenie przyczynowo skutkowe" dzieci ćwiczą ten typ myślenia w sposób wieloaspektowy. Zestaw zawiera zestawy historyjek kilkuelementowych (3, 4, 6-częściowych), pary obrazków "co? – z czego?”, historyjki z różnymi zakończeniami - ze skutkiem natychmiastowym lub odroczonym, tematyczne relacje czasowe i wiele innych.
Zestaw jest pomocą w nauce dla maluchów, których procesy myślowe rozwijają się prawidłowo. Dzięki swojemu prostemu opracowaniu, może jednak zostać również wykorzystany w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, m.in. niesłyszącymi, autystycznymi, zagrożonymi dysleksją, dyslektycznymi oraz o obniżonej sprawności intelektualnej.
Publikacja składa się z 40 kolorowych, zafoliowanych, trwałych kart, które można w różny sposób kreatywnie wykorzystywać, z kolorowymi i sugestywnymi obrazkami oraz dwudziestostronicowej książeczki. Zestaw zapakowany jest w wygodną teczkę, dzięki której elementy łatwo przechowywać w porządku i nie są narażone na zgubienie.
Zestaw został wydany przez Wydawnictwo WiR – tworzące publikacje dla logopedów, terapeutów i osób pracujących z dziećmi zarówno w szkole, jak i w domu. WiR publikuje pomoce edukacyjne, pomoce do terapii dzieci, pomoce do terapii umysłowej osób dorosłych, jak również szkolenia i webinary. W publikacjach WiR kładzie nacisk na oryginalność i nowatorskie podejście do tematu, zasadność metodyczną, poprawność merytoryczną, a także urozmaiconą i ciekawą szatę graficzną.
Autorkami publikacji są mgr Agnieszka Fabisiak-Majcher (logopeda, surdopedagog, certyfikowany terapeuta Manualnego Torowania Głosek), dr hab. Marta Korendo (filolożka polska, logopeda i neurologopeda, profesor krakowskiego Uniwersytetu Pedagogicznego) i dr Elżbieta Ławczys (językoznawca, logopedka, autorka pomocy pedagogicznych do nauki czytania i stymulacji rozwojowej).