Logopeda to lekarz, który zajmuje się badaniami, diagnozą i leczeniem rozwoju mowy oraz terapią zaburzeń komunikacji i wad wymowy. To zawód z pogranicza pedagogiki, psychologii i medycyny. Logopedzi namierzają i usuwają bariery w komunikacji językowej, dzięki czemu mogą wspomagać rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny dziecka.
Leczenie wad wymowy związanych zarówno ze zmianami anatomicznymi, wolniejszym rozwojem psychomotorycznym i emocjonalnym dziecka, jak też praca z dziećmi ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera, dziećmi jąkającymi się, niedosłyszącymi czy dyslektykami, to wszystko wchodzi w zakres pracy logopedów.
"Dziennik zajęć logopedy" w opracowaniu J. Graban, B. Jareckiej i A. Rentowskiej to pozycja dostosowana do pracy logopedy w szkole lub w przedszkolu. Dziennik zawiera krótkie omówienie zadań logopedy (diagnozowanie logopedyczne, prowadzenie badań przesiewowych, prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji, podejmowanie działań profilaktycznych w celu zapobiegania zaburzeniom komunikacji językowej i inne) oraz zestawienie danych dotyczących diagnozy i terapii logopedycznej (indywidualnej i grupowej, w tym usuwanie zakłóceń i zaburzeń językowych, pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem czy stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności komunikacji językowej). Pozycja zawiera dane ucznia oraz jego diagnozę i indywidualny program terapii wraz z oceną postępów dziecka. W "Dzienniku" znajduje się również miejsce na treść prowadzonych zajęć. Dla ułatwienia pracy logopedy jest tu również wykaz obecności uczniów na zajęciach, wykaz kontaktów z rodzicami i hospitalizacji i wizytacji.
Dziennik posiada skrzydełko z listą uczniów (80 pozycji), dzięki czemu można prowadzić wykaz obecności uczniów na zajęciach i miejsce na notatki.
"Dziennik zajęć logopedy" wydany jest w formacie A4 w miękkiej oprawie, ma 64 strony. Jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 roku.
Wydawnictwo Harmonia, wydawca publikacji, od lat zyskuje doświadczenie na rynku publikacji edukacyjnych i terapeutycznych. Dzięki temu może zaoferować swoim odbiorcom wartościowe publikacje dotyczące szeroko pojętej terapii uczniów z niepełnosprawnościami. Wydaje między innymi książki i karty pracy uwzględniające specyficzne potrzeby takich uczniów, które są doskonałym sposobem na zapewnienie rozwoju i poznanie przez uczniów zasad funkcjonowania w otaczającym ich świecie oraz publikacje pomagające nauczycielom i terapeutom w zapewnianiu fachowej opieki podopiecznym.