"Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka" to opracowanie, mające na celu pokazanie szczegółowej metodyki wywoływania głosek i wprowadzania ich do większych struktur językowych. Przeznaczone jest dla terapeutów mowy – logopedów oraz studentów, którzy poznają teoretyczne i praktyczne aspekty tej profesji. Autorka książka podejmuje również próbę uporządkowania terminologii współczesnej logopedii.
Istnieje dość powszechne przekonanie, że nieprawidłowa wymowa głosek jest zaburzeniem mowy najprostszym do opisania i terapii. Jednak okazuje się, że zaburzenia artykulacji, najczęściej nazywane dyslalią, nie zawsze łatwo jest scharakteryzować, a ich leczenie może trwać bardzo długo. Należy się więc głębiej zastanowić nad ich istotą, postawić diagnozę, zastosować właściwą terapię i wreszcie umieć posłużyć się odpowiednią terminologią. Obecnie używa się bowiem wielu różnych określeń, najczęściej mało precyzyjnych, nieoddających istoty zagadnienia.
Czy wady wymowy są takim problemem, że trzeba im poświęcać aż tyle uwagi? Nie ulega wątpliwości, że tak, choć, obiektywnie rzecz biorąc, istnieją znacznie poważniejsze kłopoty w porozumiewaniu się językowym słownym. Niemniej jednak nieprawidłowości artykulacyjne bywają przyczyną wielu niepowodzeń szkolnych, a w późniejszym okresie trudności z wyborem drogi życiowej. Innym argumentem przemawiającym za ważkością tego problemu jest to, że foniatria już blisko 200 lat temu stworzyła terminologię nazywającą wady wymowy. Zatem kłopoty z wymową były postrzegane od wieków i już od dawna starano się pomagać ludziom mającym trudności artykulacyjne.
Publikacja "Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka" została wydana przez wydawnictwo Impuls i na 200 stronach zawiera najważniejsze informacje z zakresu:
klasyfikacji wad wymowy,
badania wymowy,
etapów pracy korekcyjnej,
charakterystyki wad artykulacyjnych,
korygowania wad wymowy,
programowania terapii w dyslalii,
struktury wyrazu
opisy przypadków przebiegu terapii u dzieci z różnymi formami dyslalii.
Autorka książki, Anna Sołtys-Chmielowicz, jest doktorem nauk humanistycznych, wykładowczynią Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, pracowniczką Zakładu Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego Członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego oraz członkinią Polskiego Towarzystwa Językoznawczego.