„Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka” to najnowsze wydanie książki, która od kilku lat znajduje się na liście bestsellerów. Napisana przez Roberta Cialdiniego, amerykańskiego psychologa społecznego, który opisuje w niej wyniki swoich badań.
W książce znajduje się, aż 6 sposobów, które pomagają w wywieraniu wpływu na innych. Te 6 kluczowych reguł pozwalają w szybki sposób przeanalizować sytuację i podjąć decyzję. Każda z zasad została odpowiednio przeanalizowana, tak żeby każdy czytelnik mógł ją łatwo przyswoić.
Zasada wzajemności pokazuje naturalny odruch odwzajemnienia dobrych uczynków. Zasada zobowiązania i konsekwencji, która sprawia, że trudno jest się wycofać z pewnych założeń, zobowiązań. Zasada dowodu społecznego pokazuje, jak ważne dla człowieka jest zdanie innych osób. Zasada lubienia kogoś/sympatii, która tłumaczy, że zdobycie nawet nieuzasadnionej sympatii pomoże polepszyć wizerunek, czy też zadbać o klienta. Zasada autorytetu uzmysławia czytelnikowi, jakim osobom jest skłonny uwierzyć tylko i wyłącznie przez ważność funkcji, jaką sprawują. Zasada niedostępności mówi o tym, że im coś jest rzadsze i mniej dostępne, tym bardziej jest przez pożądane przez konsumenta/klienta.
Książka pozwala zauważyć, jak w prosty sposób można zmanipulować człowieka, a także pomaga przeanalizować ludzkie przyzwyczajenia. To propozycja nie tylko dla osób, które chcą wpływać na innych, ale także dla osób, które przed tego typu praktykami chcą się obronić.
Jak widzimy już w tytule, wewnątrz znajduje się nie tylko sucha teoria, ale i mnóstwo ćwiczeń i przykładów, które ułatwiają zrozumienie omawianego tematu. Analiza sytuacji, które spotykają ludzi w codziennym życiu, sprawia, że książka jest prosta i przejrzysta.
„Pomimo niezwykłego wyrafinowania ludzkiego aparatu umysłowego, który pozwolił naszemu gatunkowi zdominować całą planetę, zbudowaliśmy na Ziemi otoczenie tak złożone, szybko zmieniające się i przeładowane informacją, że możemy sobie z nim poradzić tylko poprzez odwołanie do prymitywnych sposobów reagowania charakterystycznych dla zwierząt, które tak dawno temu prześcignęliśmy."
Robert B.Cialdini to profesor psychologii Uniwersytetu Stanowego w Arizonie, specjalizujący się psychologią społeczną. Książka „Wywieranie wpływu na ludzi” to podsumowanie ponad 15 lat badań, dlatego też od lat cieszy się ogromną popularnością.