„Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży” autorstwa Doroty Bentkowskiej i Joanny Węglarz jest pozycją obowiązkową dla wszystkich specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą. Autorki są psycholożkami, ekspertkami w dziedzinie treningu umiejętności społecznych (TUS).
Człowiek jest istotą społeczną. Rozwijamy się dzięki różnorodnym interakcjom z innymi ludźmi. By móc zdrowo i samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, trzeba posiadać tak zwane umiejętności społeczne. Są one bardzo cenne - sprawiają, że człowiek lepiej się adaptuje do zmieniających się okoliczności, potrafi pracować w grupie i rozwiązywać problemy bez uciekania się do agresywnych zachowań.
Lista społecznych kompetencji jest bardzo długa. Znajdziemy na niej takie umiejętności jak:
używanie odpowiedniego natężenia głosu,
utrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą,
jasne wyrażanie swojej opinii,
znajomość reguł społecznych (np. zachowanie powściągliwości podczas interakcji z obcą osobą),
analizowanie i interpretowanie zachowania innych ludzi,
odpowiednie do sytuacji reakcje emocjonalne (np. śmiech, gdy jest wesoło, płacz, gdy odczuwa się smutek),
aktywne słuchanie.
Książka „Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży” jest doskonałym przewodnikiem po świecie TUS. Autorki precyzyjnie podpowiadają czytelnikom, jak się przygotować do prowadzenia zajęć, na co konkretnie zwrócić uwagę i co robić, gdy pojawią się sytuacje trudne.
Trening umiejętności społecznych ma zastosowanie bardzo szerokie – zarówno u osób zdrowych, które chcą podszkolić swoje kompetencje społeczne, jak i u ludzi ze zdiagnozowanym zaburzeniem funkcjonowania w sferze społecznej. Oznaką braku społecznych umiejętności są zachowania społecznie nieakceptowane, które bywają nawet niebezpieczne dla samego inicjatora oraz ludzi w jego otoczeniu. Również osoby nieśmiałe, lękowe, mające problem z wchodzeniem w relacje międzyludzkie, mają szanse poprawić jakość swojego życia dzięki treningowi umiejętności społecznych.
Publikacja „Trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży” podzielona jest na dwie części – teoretyczną i praktyczną. Obie są niezwykle przydatne! W części drugiej znajdziemy prawie sto konkretnych ćwiczeń, które można z powodzeniem wykorzystać podczas zajęć z młodymi ludźmi.