Xi
Ponad 100 000 książek i gier
Dużo promocji
Tania i szybka wysyłka
14 dni na zwrot

Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL'u

Katarzyna Jasiołek, Helena Piecuch

(okładka zintegrowana)

5/5
Znasz ten produkt? Podziel się opinią i zgarnij 100 zł!
Wydawnictwo: Marginesy
Liczba stron: 448
-34%

64,90 zł

42,72 zł

oszczędzasz 22,18 zł (34%)

Wysyłka 24 godziny
InPost Paczkomaty 24/7 9,99 zł
Orlen Paczka 6,99 zł
DPD - Odbiór w Punkcie 9,99 zł
Kurier DPD 11,99 zł
Kurier InPost 12,99 zł
Poczta Polska 9,99 zł
Poczta Polska - Odbiór w Punkcie 7,99 zł

Opis

Wielu z nas pamięta dawne opakowania z nadrukowaną "jedynką". Ale czy wiesz, co oznaczała cyfra? Skąd wzięła się idea sklepów samoobsługowych, do dziś nazywanych supersamami, i czy ich powstanie miało jakiś związek ze zmianami w designie opakowań produktowych? W książce "Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL-u" znajdziesz odpowiedzi na te i wiele innych pytań!

Widok etykiet sprzed lat budzi nostalgię i sentyment pokoleń dorastających w czasach PRL-u. Opakowania cukierków i czekolad były chętnie kolekcjonowane przez najmłodszych, w nastoletnich pokojach często wznosiły się piramidy puszek po napojach gazowanych. Efektownie udekorowane puszki po kawie czy herbacie dostawały "drugie życie" jako kuchenne pojemniki, pudełka po czekoladkach służyły do przechowywania korespondencji czy artykułów pasmanteryjnych.

Wrażenia zmysłowe i emocje na długo zapisują się w pamięci. Widok opakowań produktów spożywczych uruchamia wspomnienia ich smaków, zapachów, związanych z nimi okoliczności. Etykiety należą także do historii polskiej sztuki i designu. W gronie ich projektantów nie brak artystów, których nazwiska nierzadko pojawiają się w prasie i podręcznikach: przedstawicieli Polskiej Szkoły Plakatu, malarzy, grafików. Inni pozostają nieznani poza środowiskiem, a w przestrzeni publicznej funkcjonują jedynie realizacje ich projektów, w przeciwieństwie do dzieł artystycznych nieopatrzone podpisem autora.

Katarzyna Jasiołek, autorka książki "Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL-u" przybliża ich sylwetki szerszej publiczności. Autorka przeanalizowała design setek puszek, pudełek i etykiet, by za ich pośrednictwem zaprezentować wycinek polskiej kultury i historii drugiej połowy XX wieku. Czyje opakowania przodowały pod względem estetyki i funkcjonalności? Jak wyglądała konkurencyjność polskich towarów wobec zachodnich produktów? Które opakowania trafiały do skupów, a które na wystawy w galeriach sztuki? I czy PRL-owska codzienność naprawdę była spowita szarością?

Katarzyna Jasiołek jest absolwentką polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim, pisarką, publicystką i badaczką designu z okresu PRL-u. W trakcie swojej kariery zawodowej pisała również o nowych technologiach. Obecnie prowadzi bloga na temat bieżących wydarzeń na niwie sztuki użytkowej, architektury i mody, a także podcast poświęcony rozmowom z przedstawicielami wyżej wymienionych dziedzin.

Dane szczegółowe

Identyfikator produktu 3184663
Tytuł Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL'u
Autor Katarzyna Jasiołek, Helena Piecuch
Wydawnictwo Marginesy
Język wydania polski
Język oryginału polski
Liczba stron 448
Data premiery 2021-12-08
Rok wydania 2021
Wymiary produktu [mm] 245 x 190 x 32
Okładka okładka zintegrowana
Waga Produktu [kg] 1.07
Cena detaliczna 64,90 zł
Nasza cena 42,72 zł

Recenzje

5/5
5
4
3
2
1

DODAJ RECENZJĘ:

oceń produkt:


Justyna G.

4/5
| 15-01-2022
„Opakowania, czyli perfumowanie śledzia” Katarzyny Jasiołek to podróż do czasów PRL, dla jednych sentymentalna, a dla innych kompletnie nowa i odkrywcza. Autorka pokusiła się o przestawienie w jednej książce tego jak wyglądały opakowania w PRL zarówno jeśli chodzi o żywność, kosmetyki, chemię gospodarczą, tekstylia, lekarstwa, oraz jaką rolę pełnili dekoratorzy i jak dekorowano witryny sklepowe mając bardzo ograniczone fundusze i braki w towarach, a także jak wyglądała reklama w owych czasach.
W pierwszych latach powojennych opakowania produktów były szare i nijakie, brak było nawet odpowiednich pojemników, butelek, słoików do ich przechowywania i dopiero chęć eksportu wymusiła większą dbałość o to, aby opakowanie produktu zachęcało do jego zakupu. Niestety wiele produktów na polski rynek przez praktycznie cały okres Polski Ludowej pakowano w szare torebki (kasze, cukier), które często ulegały zniszczeniu i tym samym produkt nie nadawał się do spożycia. Papier na etykietach był również często słabej jakości, odklejał się i właściwie dopiero otwarcie pierwszych sklepów samoobsługowych przyczyniło się do poprawy jakości opakowań.
Książka jest przepięknie wydana i zawiera mnóstwo zdjęć: wystaw sklepowych, opakowań, plakatów, czy okładek płyt. Podziwiam tytaniczną pracę autorki, która odnalazła tak ogromną liczbę opakowań sprzed lat i zamieściła je w swoim dziele. Krytycznie muszę jednak ocenić warstwę tekstową, ale jest to moja subiektywna ocena wynikająca głównie z tego, że autorka zbyt dogłębnie weszła w temat przez co miejscami porządnie się wynudziłam, a nawet opuszczałam większe fragmenty tekstu, gdzie autorka opisywała kto zdobył nagrody w rozmaitych konkursach graficznych i wątpię czy są to informacje potrzebne przeciętnemu czytelnikowi. Dla mnie również minusem okazało się to, że autorka zamieściła ponad pięćset czterdzieści przypisów przez co ciężko mi się tę pozycję czytało.
Myślę, że dla osób starszych ode mnie lektura tej książki będzie cudownym powrót do młodości i do wspomnień, szczególnie w warstwie wizualnej. Jest to bardzo wartościowa pozycja i na pewno będę do niej wracać. Polecam osobom, których młodość przypadła w czasach PRL, a młodszym jako ciekawostkę o tym jak kiedyś wyglądały opakowania i jak to na przestrzeni lat się zmieniło.

Justyna G.

4/5
| 31-12-2021
Dzisiaj każdy z nas wchodzi do sklepu i ciężko mu skupić wzrok w jednym miejscu, bo kolorowe etykiety bombardują nas z każdej półki. Mamy wszystkiego pod dostatkiem i wydaje nam się, że opakowania nic nie znaczą, nie poświęcamy im zbytniej uwagi. W końcu przyniesiemy towar do domu, zdzieramy folię lub kartonik i wyrzucamy to do kosza (może jeszcze przez chwilę zastanowimy się do którego, żeby odpowiednio segregować śmieci). Ale czym byłby towar bez tego elementu, który utrzymuje go w formie? Przecież często to wygląd, zakodowane w podświadomości logo, pierwsze wrażenie jest decydujące przy zakupie. A wyobrażacie wybierać wśród artykułów, gdzie każdy jest owinięty tylko szarym papierem? Kupować tabletki na sztuki i uważać potem w domu, żeby się nie pomieszały, nie rozsypały, nie starły? Jak zanieść olej do domu nie mając żadnej butelki pod ręką? Katarzyna Jasiołek zaprasza na wycieczkę do PRL-u.

Książka jest piękna wizualnie. Ma rozmiar trochę większy od standardowego, jest ciężka, cały układ dobrze przemyślany. Wielość wyraźnych kolorowych ilustracji potrafi przenieść czytelnika w czasie do innej epoki. Lektura na pewno pozwoli nam lepiej zrozumieć PRL i dlaczego towary wyglądały tak a nie inaczej. Dowiemy się m.in. na czym polega różnica opakowywania towarów w gospodarce socjalistycznej, a kapitalistycznej czy jak działały punkty skupu. Widać, że do stworzenia tej pozycji został wykonany porządny research. Podobało mi się rozdzielenie przypisów - te tłumaczące jakieś hasła znajdowały się na dole bieżącej strony, a te odsyłające do źródeł były umiejscowione na końcu książki. Tekst jest dzięki temu przejrzysty i zrozumiały nawet dla osób, które stykają się z PRL-em po raz pierwszy.

Nie ukrywam, że to pozycja nie dla każdego. U starszych czytelników na pewno ożyją wspomnienia, kiedy zobaczą stronę z ilustracją papierka po ulubionym cukierku. Porusza się tutaj specjalistyczne tematy z dziedzin historii, gospodarki i sztuki, dlatego polecam ją głównie fanom epoki albo sztuki użytkowej.

Gosia R.

5/5
| 30-12-2021
Jak tylko zobaczyłam w księgarni książkę „Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL’u” to wiedziałam, że musze ją kupić. Jest super napisana, bardzo ciekawa, i do tego momentami zabawna. Naprawdę uważam, że to musi hale dla każdego marketingowca i dla każdego, kto urodził się po czasach polu - żeby dowiedzieć się jak to kiedyś było pod kątem reklamy i właśnie tytułowych opakowań, a było ciekawie ;)

Irena O.

5/5
| 29-12-2021
No cóż. Nie pozostaje mi nic innego jak dołączyć do jakże szerokiego grona miłośników pozycji „Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL’u”. Książka skradli moje serce juz sama okładka, choć naprawdę nie jest to najważniejszej. To co nzjadizemy w środku. Wszystko zostało opisane fajnym językiem, abrazo przystępnym,. Jedyny moim zdaniem minus tej książki to cena, ale nie jest tak zle, jeśli weźmiemy pod uwagę jakość, wykonanie. Polecam.

Agnieszka N.

5/5
| 26-12-2021
Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL'u to jedna z lepszych książek jakie miłam okazje czytać w tym toku, o ile nie najlepszy. Mogole. Serio. Moim skromnym zdaniem autorka wykonała naprawdę ogrom dobrej roboty, szata graficzna na plus, przekaz na plus, cena także niczego sobie. Czy dostrzegam jakieś minusy? Nie, dlatego polecam, polecam i jeszcze raz polecam. Takich pozycji jak ta to ze świeczką szukać.

Dostawa

czas dostawy
koszt
za pobraniem
InPost Paczkomaty 24/7
czas dostawy
24. maja, wt. — 25. maja, śr.
przedpłata
9,99 zł bezpłatna dostawa od 249,00 zł
pobranie
Niedostępne
Orlen Paczka
czas dostawy
26. maja, czwartek
przedpłata
6,99 zł bezpłatna dostawa od 249,00 zł
pobranie
Niedostępne
DPD - Odbiór w Punkcie
czas dostawy
24. maja, wtorek
przedpłata
9,99 zł bezpłatna dostawa od 249,00 zł
pobranie
Niedostępne
Kurier DPD
czas dostawy
24. maja, wtorek
przedpłata
11,99 zł bezpłatna dostawa od 299,00 zł
pobranie
16,99 zł
Kurier InPost
czas dostawy
24. maja, wtorek
przedpłata
12,99 zł bezpłatna dostawa od 299,00 zł
pobranie
Niedostępne
Poczta Polska
czas dostawy
25. maja, środa
przedpłata
9,99 zł bezpłatna dostawa od 299,00 zł
pobranie
14,99 zł
Poczta Polska - Odbiór w Punkcie
czas dostawy
25. maja, środa
przedpłata
7,99 zł bezpłatna dostawa od 249,00 zł
pobranie
Niedostępne
Odbiór osobisty w Bielsku-Białej
czas dostawy
24. maja, wtorek
przedpłata
0,00 zł
pobranie
Niedostępne
Ładowanie...