"Wieża" to trzeci tom komiksu z serii "Mroczne miasta" - cyklu powieści graficznych autorstwa belgijskich artystów komiksowych, François Schuitena and Benoît Peetersa.
Seria "Mroczne miasta" zadebiutowała na początku lat 80. Akcja każdego z komiksów osadzona jest w fikcyjnym świecie, w którym ludzie żyją w niezależnych miastach-państwach. Każde z nich rozwinęło odrębną cywilizację, architekturę i życie społeczne. Około roku 1980 Shuiten zaczął być uznawanym artystą powieści graficznych - wtedy też stworzył swoją wizję równoległego świata architektonicznego przepychu w stylu vintage, odzwierciedlającego w dużym stopniu jego wspomnienia z Brukseli z dzieciństwa. Następnie zwrócił się do swojego przyjaciela Peetersa, który pisywał scenariusze komiksowe, a ten wzbogacił ów wizję o złożone idee filozoficzne.
Tak powstała seria złożona z niezależnych opowieści, w których główną rolę odgrywają tak zwani "urbitekci" - połączenie architektów i urabnistów. Osadzone w alternatywnym świecie komiksy skupiają się na wizjach miast i budowli, które mają istotny wpływ na perypetie bohaterów. Często są również konstrukcjami inteligentnymi. Twórcy łączą w "Mrocznych miastach" dawne style z nowoczesną fantastyką naukową i drobiazgowo oddają wiele architektonicznych detali, nie zapominając jednocześnie o wciągających historiach.
W "Wieży" poznajemy Giovanniego - jednego z niezliczonych strażników ogromnej, przepastnej Wieży, której władze zapomniały o jego istnieniu. Zmęczony oczekiwaniem na inspektora, Giovanni postanawia wyruszyć na jego poszukiwania. Podczas trudnej wyprawy na swojej drodze spotyka Eliasa Aureolusa Palingeniusa, który czuwa nad dziwnymi obrazami. Zakochuje się również w młodej Milenie. Pokonując coraz wyższe piętra Wieży, natknie się na szereg niespodzianek...
Spośród wszystkich części "Wieża" wykazuje najmniejszy związek z estetyką steampunkową. Zamiast tego konwencja, architektura czy stroje powstały pod wpływem inspiracji płynących ze średniowiecza z okresu między X a XV wiekiem, zwłaszcza sztuki romańskiej, gotyckiej i wczesnorenesansowej. Użyta w historii technologia bardziej przypomina zatem clockpunk - odmianę science fiction osadzoną przeważnie w erze preindustrialnej, z techniką opartą na sprężynach oraz podstawowej mechanice i wynalazkach podobnych do urządzeń projektowanych przez Leonarda da Vinci.
"Mroczne Miasta. Wieża" to niezwykle oryginalny komiks - wyrafinowana rozrywka i gorzka refleksja na temat naszych czasów w jednym...