"Logopedia przedszkolna i szkolna. T.1" to pierwszy z dwóch tomów monografii Logopedia przedszkolna i szkolna pod redakcją naukową Anety Domagały i Urszuli Mireckiej. To zbiór wiedzy logopedycznej, przydatnej specjalistom związanym z nauką mowy i rozwiązywaniem jej zaburzeń, które mogą pojawić się u dzieci, a które można rozwiązać i nad nimi pracować w okresie edukacji początkowej, zarówno w przedszkolu, jak i w czasie terapii czy w domu w ćwiczeniach indywidualnych, przeprowadzanych przez rodziców.
"Logopedia przedszkolna i szkolna. T.1" to 480 stron w twardej oprawie. Skupia się na rozwoju sprawności językowych i podstawowych problemach logopedycznych. Tom zawiera dwie części. Pierwsza część – mowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - skupia się na rozwoju sprawności artykulacyjnych, wiadomości o fonotaktyce i fonostatyce w teorii i praktyce logopedycznej, informacje o nienormatywnych dźwiękowych realizacji fonemów języka polskiego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, o rozwoju sprawności prozodycznych, sprawności leksykalno-semantycznych w rozwoju mowy. Rozdział ten zawiera również informacje o rozwoju sprawności słowotwórczych, fleksyjnych i dialogowych oraz narracyjnych i mowy w warunkach bilingwizmu. Jest tu również opisana sprawność syntaktyczna dzieci w wieku przedszkolnym.
Druga część książki omawia najczęstsze zaburzenia mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w tym uwarunkowania, symptomy i typologie zjawisk. Są to m.in. zaburzenia artykulacji, niepłynność mówienia i zaburzenia rozwoju językowego (w tym ich przyczyny, symptomatologia i klasyfikacje).
Rozdziały książki napisane są przez wybitnych specjalistów z zakresu logopedii i rozwoju mowy prowadzących badania oraz wykładających na najlepszych uczelniach w Polsce. Wśród autorów są m.in. dr Małgorzata Waryszak, dr hab. Stanisław Milewski, dr Izabela Więcek-Poborczyk, dr Marta Wysocka, profesor Tomasz Woźniak i inni.
Książka "Logopedia przedszkolna i szkolna. T.1" jest objęta patronatem Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, polskiego stowarzyszenia naukowego logopedów, którego historia sięga 1963 roku. Ukazała się w serii Logopedia XXI wieku.
Książka opublikowana została przez Wydawnictwo Harmonia, które od 28 lat zajmuje się publikacjami edukacyjnymi i terapeutycznymi dla uczniów i nauczycieli uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pozycje wydawnictwa są aktualizowane w zgodzie z podstawą programową oraz zdobyczami nauki, by jak najlepiej służyć dzieciom, ich opiekunom i pedagogom w przygotowaniu młodych ludzi do jak najbardziej samodzielnego życia.