"Książka po okładce" to najnowsza książka Patryka Mogilnickiego, ilustratora, projektanta i miłośnika literatury, specjalizującego się w ilustracji prasowej i książkowej. Autor bierze pod lupę bardzo interesujące zagadnienie, czyli książkową okładkę, i zbiera doborowe grono osób tworzących książki. Rozmawia z najważniejszymi projektantkami i projektantami na temat szczególnie uznanych i udanych realizacji, wypytuje ich o pracę w branży, największe sukcesy, najdotkliwsze porażki i niezrealizowane projekty (z których sporo można w niniejszej publikacji zobaczyć). Wszystko po to, by zbadać, jak to naprawdę jest z tą okładkę i dlaczego budzą one w czytelnikach żywe emocje: od zachwytu do odrazy, od ciekawości po niechęć.
Do napisania "Książki po okładce", czyli swoistego przewodnika po współczesnym projektowaniu okładek książkowych, sprowokowało Patryka Mogilnickiego szczególnie jedno wydarzenie. Oto prawie dekadę temu autor ujrzał w jednej z księgarni szczególnie brzydkie wydanie swojej ulubionej powieści. Swoją frustracją podzielił się w mediach społecznościowych i założył stronę "Kupiłbym tę książkę, gdyby nie okładka". W ciągu kilku dni zdobyła ona liczne grono zagorzałych fanów. Okazali się oni ludźmi, dla których książki to coś więcej niż treść: to wierni towarzysze naszego życia. Które zasługują na godne "szaty".
Patryk Mogilnicki wspólnie z zaproszonymi gośćmi próbuje odpowiedzieć na najważniejsze pytania - co o książce mówi nam okładka, jakie są najnowsze trendy w projektowaniu, to w Polsce projektuje najlepsze książki. Zdradza przy tym wiele pasjonujących ciekawostek, odkrywa kulisy około-wydawniczej kuchni, a na licznych ilustracjach prezentuje prawdziwe graficzne perełki stworzone przez Bolesława Chromrego, Jędrzeja Chełmińskiego, Łukasza Piskorka czy Tomasza Majewskiego. Udowadnia również, że za projektem danej książki - nie tylko okładki, ale także całej typografii, formatu i innych równie znaczących elementów - stoją konkretni ludzie i pomysły, a każdy projekt niesie ze sobą określone znaczenie. Dobór kolorystyki, zdjęć, ilustracji, fontów, marginesów, papieru, rodzaju klejenia grzbietu, wreszcie konkretnego projektu okładki - wszystko to wpływa nie tylko na naszą decyzję o zakupie, ale również tego, w jaki sposób daną pozycję odczytujemy.
"Książka po okładce" to fascynująca opowieść o projektowaniu - i o tym, co ono tak naprawdę oznacza.