Zespół Aspergera to zaburzenie rozwoju mieszczące się w spektrum autyzmu. Obejmuje ono trudności w zakresie umiejętności społecznych, akceptowaniu zmian, brak upośledzenia umysłowego, lecz ograniczoną elastyczność myślenia, powtarzające się zachowania i zainteresowania. Te objawy utrudniają codzienne funkcjonowanie, choć osoby dotknięte zespołem Aspergera często nie cierpią na opóźnienia rozwoju mowy, potrafią się logicznie komunikować oraz mają typowy rozwój poznawczy.
Do zaburzeń, związanych z ZA należą zaburzenia interakcji społecznej, nieumiejętność lub brak chęci współpracy w grupie, zawężone zainteresowania, powtarzalność zachowań oraz trudności w komunikacji niewerbalnej.
Książka "Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera w domu i w szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli" Joanny Chromik-Kovačs i Izabeli Banaszczyk, to pozycja dla wszystkich, którzy mają styczność z dziećmi z ZA. Zawiera dokładny opis objawów zespołu Aspergera, a także przykłady zachowań, które można zaobserwować u dziecka oraz praktyczne wskazówki, jak radzić sobie w sytuacjach trudnych dla dziecka. Przykłady społecznych zachowań, opisane w książce sprawiają, że łatwiej zrozumieć zachowanie dziecka z zespołem Aspergera, a szczegółowo rozpisane zasady popularnych gier i zabaw i inne porady, są bardzo przydatne w pracy z dzieckiem z zespołem Aspergera.
By efektywnie pracować z dzieckiem z ZA należy zaakceptować i zrozumieć ograniczenia młodego człowieka, odpowiednio zorganizować przestrzeń i otoczenie dziecka, przy uwzględnieniu jego specyficznych potrzeb. Wszystko to opisane jest w książce, która stanowi kompendium porad dla rodziców i nauczycieli zarówno na temat jakościowych zaburzeń w funkcjonowaniu w relacjach społecznych i innych problemów, dotykających dzieci z zespołem Aspergera.
Na 120 stronach książki "Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera w domu i w szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli" znajdują się też rysunki, ważne informacje czy ciekawostki są wyróżnione ramkami, co sprawia, że nawigowanie po książce jest łatwe i przyjemne.
Książka została wydana przez wydawnictwo Harmonia, od ponad 28 lat z sukcesem działające na rynku publikacji edukacyjnych i terapeutycznych.
Izabela Banaszczyk, psycholog dziecięcy, liderka Kreatywnej Pedagogiki. Prowadzi zajęcia dla nauczycieli z arteterapii i pracy z dziećmi z ADHD. Jest sekretarzem Stowarzyszenia "Pomost”. Joanna Chromik-Kovačs od 9 lat jest prezesem Stowarzyszenia "POMOST”, zajmuje się diagnozą, terapią i wspieraniem dzieci z ADHD oraz z zaburzeniami zachowania i ich rodzin, prowadzi szkolenia i warsztaty dla nauczycieli, pedagogów i psychologów.