"Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych" to książka ważna dla terapeutów, rodziców i dzieci z autyzmem.
Umiejętności społeczne człowieka polegają na umiejętności przyjęcia perspektywy drugiej osoby. Nie są one jednak oczywiste dla osób ze spektrum autyzmu, dlatego od najmłodszych lat dzieci ze zdiagnozowanym spektrum należy uczyć tych umiejętności. To właśnie jest celem "Ilustrowanego podręcznika umiejętności społecznych".
W podręczniku umiejętności społeczne podzielone są na mniejsze elementy i pokazują, jak należy się zachować i co powiedzieć w danych sytuacjach społecznych. Na książkę składają się zestawy specjalnie przygotowanych zdjęć, na których dzieci krok po kroku demonstrują rozmaite umiejętności społeczne. Zdjęcia te opracowane są w formie komiksu, co umożliwia odbiorcom wykorzystanie atutów postrzegania wzrokowego sprawiając, że zwiększa się skupienie uwagi oraz zrozumienie przedstawionych treści. Na kolorowych fotografiach ukazane są dobre i złe sposoby zachowania się w każdej sytuacji (na przykład powitania i pożegnania, czekanie na swoją kolej w zabawie, poznawanie nowych rzeczy i sytuacji), a także pozytywne i negatywne skutki danego postępowania.
Dzięki specjalnemu projektowaniu, "Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych" nauczyciel lub rodzic może wiele razy omawiać każdy etap zdobywania danej umiejętności, a dzieci mogą (samodzielnie lub w grupie) odgrywać poszczególne umiejętności, aż do chwili gdy będą się czuły wystarczająco pewnie, by przećwiczyć je w codziennych interakcjach.
W "Ilustrowanym podręczniku umiejętności społecznych. Treningu komunikacji, zabaw i emocji z dziećmi z autyzmem" przedstawione są lekcje na temat nienaruszania przestrzeni innych ludzi, rozpoczynania rozmowy, dołączania do zabaw, dzielenia się, kompromisów, czekania na swoją kolej, radzenia sobie z przegrywaniem, zachowywania spokoju, akceptowania odmowy, próbowania nowych rzeczy czy radzenia sobie z dokuczaniem.
Książka została opublikowana przez wydawnictwo Harmonia, wydawnictwo z wieloletnim doświadczeniem na rynku publikacji edukacyjnych i terapeutycznych. Grupa Wydawnicza Harmonia oferuje czytelnikom publikacje dotyczące szeroko pojętej terapii uczniów z niepełnosprawnościami.
Autor książki, Jed Baker, jest doktorem psychologii klinicznej, twórcą autorskiego projektu Social Skills Training Project. Jest autorem wielokrotnie nagradzanych książek na temat umiejętności społecznych i treningu dla osób z autyzmem, wykłada i prowadzi międzynarodowe szkolenia na temat treningu umiejętności społecznych i radzenia sobie z trudnymi zachowaniami.