Kilka lat ciężkiej pracy, blisko tysiąc starannie zreprodukowanych ilustracji, ponad 400 pięknie zaprojektowanych stron wypełnionych wnikliwą wiedzą o okładkach. Wybitny grafik, autorytet i znawca polskiego edytorstwa Janusz Górski prezentuje pieczołowicie przygotowany i brawurowo opracowany album „Dosłownie. Liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944-2019”. To dosłownie uczta dla oka i potężne źródło wiedzy o polskich okładkach, wzbogacone o rozmowy z najwybitniejszymi polskimi artystami w tej dziedzinie, między innymi Zofią Darowską, Władysławem Brykczyńskim, Ewą Frysztak, Janem Bokiewiczem czy Józefem Wilkoniem.
Tom prezentuje zmagania twórców z materią książkowej okładki, której zadaniem jest opowiedzieć o zawartości danej publikacji, oddać jej nastrój, zaintrygować i wreszcie zachęcić do zakupu. Janusz Górki, który kieruje na co dzień Pracownią Książką w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, nie tylko wybrał i spektakularnie wybrał prawie tysiąc najlepszych okładek polskich twórców, ale również opracował noty historyczne i profesjonalnie omówił rozwiązania formalne i warsztatowe oraz problem związane z projektowaniem. Pokazuje przy tym przykłady najciekawsze i najbardziej odkrywcze, ale także nieudane, by wskazać najczęściej popełniane błędy.
„Dobry projektant jest jak szlifierz diamentów – musi mieć wrażliwość i cierpliwość” – pisze Janusz Górski, który w „dosłownie. Liternicze okładki polskich książek 1944-2019” udowadnia, że jest prawdziwym specjalistą od zagadnień związanych z formalnymi i technicznymi aspektami projektowania kompozycji typograficznych jako zadania niezwykle trudnego, skomplikowanego i stanowiące zawsze artystyczne, wieloaspektowe wyzwanie.
To jedyna w swoim rodzaju publikacja, która jest jednocześnie przepięknym albumem pełnych najbardziej wartościowych okładek w historii polskiej typografii, jak i rzetelne źródło wiedzy na temat projektowania, swoisty podręcznik uczący, jak je oglądać, odczytywać, interpretować. To lektura obowiązkowa dla każdego, kto interesuje się edytorstwem, liternictwem, typografią oraz świetna okazja, by odkryć, jak zmieniały się na przestrzeni dekad polskich książek w ostatnich 80 latach.