"Detektyw Pozytywka” to pierwsza z sześciu, spisanych przez bardzo lubianego w mojej rodzinie, autora książek dla dzieci – pana Grzegorza Kasdepke, książek o przygodach tytułowego detektywa (duży plus dla ilustratora, pana Piotra Rychela, za sympatyczną i budzącą zaufanie już samym wyglądem postać detektywa Pozytywki). Każda z tych książek to zbiór krótkich, maksymalnie kilku stronicowych, opowiadań, idealnych do samodzielnego czytania przez młodych czytelników, jak i do wspólnego czytania rodzica z dzieckiem np. przed snem. Każde z tych opowiadań to inna przygoda-zagadka, której rozwiązanie znajduje genialny właściciel agencji detektywistycznej „Różowe okulary”. Jednak rozwiązanie to nie zostaje przedstawione Czytelnikowi (przynajmniej nie od razu) – rozdział zakończony jest pytaniem do młodego adepta sztuki detektywistycznej. Jest to, według mnie, wraz z tematyką samych zagadek, zabieg literacki zasługujący na duże uznanie. Zagadki nie są wyszukane, nie są to żadne mrożące krew w żyłach kryminalne historie, tylko sytuacje możliwe do zaobserwowania w otaczającym nas świecie, nad którymi zastanowienie się ma detektywów – czyli nas czytelników – nauczyć przede wszystkim logicznego myślenia, a także zaznajomić z prawami natury. Rozwiązując je dowiadujemy się przykładowo co się dzieje z wodą gdy zamarza, a z powietrzem, gdy się nagrzewa, jaka jest temperatura ciała zdrowego człowieka, a także jaki kolor najbardziej „przyciąga” słońce. Rozwiązania niektórych problemów uczą nas zdrowego trybu życia – pokazują po co myjemy owoce przed jedzeniem, dlaczego nie powinniśmy jeść chipsów, czy jaki jest powód prania skarpetek. Bywają w nich także przemycone zasady bezpieczeństwa (np. aby unikać stania pod krawędzią dachu w trakcie odwilży) czy informacje o otaczającym nas świecie teraz i dawnej (np. czego potrzebujemy robiąc cement czy jak działały dawne zegarki). Ponadto niezwykle istotnym elementem wielu zagadek jest logiczne myślenie, dedukowanie i wyciąganie wniosków. „Detektyw Pozytywka” jest lekturą zalecaną w klasach I-III szkoły podstawowej, jednak z powodzeniem można go czytać młodszym dzieciom i wspólnie rozwiązywać z nimi łatwiejsze zagadki; te trudniejsze można im prostymi słowami wyjaśnić, w czym mogą pomóc zawarte z tyłu książki odpowiedzi do wszystkich zagadek, napisane w bardzo przystępny sposób, tak aby także samodzielnie czytające lekturę dzieci mogły uzyskać odpowiedź na pytanie z opowiadania, w sytuacji gdy same nie będą potrafiły jej udzielić. Gorąco polecam.