Dziecko afatyczne najczęściej trafia do specjalistów z powodu zaburzenia rozwoju mowy i języka. Tego typu dysfunkcje wysuwają się na pierwszy plan. Obejmują one jednak zwykle również zaburzone funkcjonowanie dziecka na przykład w zakresie relacji społecznych czy samoobsługi.
Anna Paluch, Elżbieta Drewniak - Wołosz, Lucyna Mikosza - autorki książki zatytułowanej „AFA – SKALA. Jak badać mowę dziecka afatycznego” - są praktykami, specjalistami, pracującymi z dziećmi afatycznymi. Niniejsza publikacja jest wynikiem ich doświadczeń. Autorki dzielą się w niej swoimi przemyśleniami na temat licznych trudności, które są związane z diagnozowaniem i opisem afazji. Poruszają problemy, które są rzadko omawiane w logopedycznej literaturze, co sprawia, że książka jest tym bardziej wartościowa.
Zasadniczą częścią publikacji jest tytułowa AFA - SKALA, stanowiąca konkretną propozycję zbierania materiału potrzebnego do oceny językowej i komunikacyjnej sprawności dziecka z zaburzonym rozwojem mowy.
Badania autorek opierają się na obserwowaniu zachowania dzieci w sytuacji zorganizowanej celowo. Starają się one stworzyć sytuację eksperymentalną - w miarę możliwości jak najbardziej naturalną - za pomocą materiałów graficznych i werbalnych po to, by sprowokować reakcję dziecka, zapisać ją i potem ocenić. Głównym celem publikacji „AFA – SKALA. Jak badać mowę dziecka afatycznego” jest pomoc logopedom - praktykom - w diagnozie i terapii dzieci afatycznych.
Autorki stworzyły AFA - SKALĘ, gdyż brakowało narzędzi do badania i dokumentowania mowy dziecka afatycznego. Ich praca wspiera wielu specjalistów, którzy na co dzień pracują z dziećmi afatycznymi.
Intensywnie, rzetelnie prowadzona terapia powoduje, że dzieci zaczynają mówić, robią postępy. Warto im skutecznie pomagać, wspierać ich rozwój. Książka „AFA – SKALA. Jak badać mowę dziecka afatycznego”, która ukazała się nakładem wydawnictwa Impuls daje konkretne, rzetelne i sprawdzone narzędzie, by jeszcze lepiej wspierać wszystkich logopedów w pracy z dziećmi afatycznymi. Autorki aktywnie uczestniczą w rozmaitych konferencjach oraz warsztatach. Prowadzą także zajęcia praktyczne i wykładowo - warsztatowe dla studentów logopedii.